Skip to main content
  • Veelgestelde VoIP vragen

    Veelgestelde VoIP vragen

Kosten

Wat kost een VoIP toestel?

De kosten van VoIP toestellen lopen sterk uiteen van een paar tientjes tot enkele honderden Euro’s. Het verschil ligt vaak bij de functionaliteiten: hoe duurder het toestel, hoe uitgebreider de opties. Afhankelijk van uw budget en wensen kunt u een keuze maken. Alle VoIP toestellen die Tagnet levert, zijn kwalitatief goede toestellen van de beste merken.

Wat kost de migratie

De kosten van een overstap naar VoIP verschillen per bedrijf. Aantal gebruikers, telefoonnummers en toestellen spelen hierbij een rol. Om een indicatie van de kosten voor uw onderneming op te vragen, kunt u het beste een offerte aanvragen: we kunnen dan een gerichte inschatting maken.

Hoeveel kan mijn bedrijf besparen met VoIP?

De besparing is sterk afhankelijk van uw belgedrag. Gemiddeld bespaart een onderneming zo’n 10% ten opzichte van een ouderwetse telefoonlijn.

Is bellen met VoIP goedkoper dan gewoon bellen?

Ja, in veel gevallen is VoIP goedkoper. De kosten voor het bellen zijn lager dan de kosten van de normale telefoonlijn, omdat het verkeer voor een groot deel over het internet gaat. Daarnaast zit er voordeel aan het gemak: bij een verhuizing hoeft u bijvoorbeeld niet uw hele telefooncentrale te verhuizen: ook dat kan behoorlijk schelen in kosten! Over het algemeen zijn de kosten natuurlijk gerelateerd aan het belgedrag van uw organisatie.

Technisch

Behoud ik de overige nummers als ik deze niet porteer?

Nee, nummers die u niet porteert komen onherroepelijk te vervallen. Bepaal daarom van te voren welke nummers u wenst te behouden.

Blijven alarm, PIN en frankeerautomaten werken via VoIP?

De werking van uw alarm, PIN- en frankeerautomaten is afhankelijk van de lijn: lopen deze via ISDN, dan zullen ze niet werken als u overstapt op VoIP en uw ISDN lijn opzegt. Natuurlijk zijn er opties om ervoor te zorgen dat al uw apparaten goed blijven werken. Neem contact met ons op voor advies! Natuurlijk is het ook belangrijk dat u contact opneemt met uw huidige leverancier.

Welke internetverbinding is het meest geschikt voor VoIP?

Praktisch iedere internetverbinding is geschikt. Echter is het modem het belangrijkste bij de werking van VoIP. Niet alle modems laten het VoIP verkeer goed door. Omdat Tagnet een fullservice ICT bedrijf is, kunnen we u ook advies geven over modems én deze direct aan u leveren. Ook voor het leveren van een goede internetverbinding kunt u bij ons terecht!

Zijn we wel bereikbaar tijdens een internetstoring?

Ja: als de internetverbinding onverhoopt wegvalt, dan registreert de VoIP centrale dat direct. Op het moment van storing zal de centrale dan ook het fall-back scenario uitvoeren. Dat wil zeggen dat alle gesprekken automatisch doorgezet worden naar een vooraf bepaald telefoonnummer. Dat kan bijvoorbeeld een mobiele aansluiting zijn of een andere vestiging.

Hoe betrouwbaar is VoIP ten opzichte van mijn huidige traditionele telefooncentrale?

Hoewel een traditionele telefooncentrale soms last heeft van storingen, is dit bij VoIP niet het geval. Mocht er een internetstoring zijn, dan schakelt de centrale automatisch over op plan-B. Meestal is dit een mobiele telefoon. U mist dus nooit telefoontjes.

Welke apparatuur heb ik nodig om via internet te bellen?

VoIP toestellen, een router en een internetverbinding, meer niet.

Welke VoIP telefoons kan ik gebruiken?

Er zijn verschillende soorten toestellen beschikbaar. Op onze pagina VoIP toestellen kunt u een overzicht vinden van alle toestellen die wij aanbieden. Let ook op de actie-toestellen!

Wat heb je nodig om met VoIP te kunnen bellen?

Voor VoIP telefonie dient u allereerst te beschikken over over een goede, stabiele internetverbinding. Daarnaast is het noodzakelijk dat de gebruikte toestellen geschikt zijn voor bellen via VoIP. Mocht dit niet zo zijn, dan kunnen wij u voorzien van nieuwe toestellen.

Overstappen

Kan ik ook nieuwe telefoonnummers aanvragen?

Ja, u kunt verschillende nieuwe telefoonnummers bij ons aanvragen. De meeste telefoonnummers heeft u doorgaans binnen 24 uur tot uw beschikking en kunt u direct gebruiken om te bellen. Indien u meerdere nummers aanvraagt, doen wij ons best om volgnummers te krijgen.

Moet ik voor elke vestiging een eigen VoIP centrale afnemen?

VoIP-telefonie wordt afgehandeld via het internet in een datacenter. Dat maakt het mogelijk om met meerdere vestigingen op dezelfde telefooncentrale te werken. Eén VoIP centrale volstaat dus voor de gehele organisatie. Met een collega bellen op een andere vestiging of een klant doorverbinden is dus gewoon een kwestie van een intern nummer kiezen.

Wat zijn de voordelen van overstappen op VoIP?

De voordelen zitten in verschillende aspecten: kosten, functionaliteiten, betrouwbaarheid en flexibiliteit zijn de grootste voordelen.

Kan ik mijn gewone telefoon blijven gebruiken?

In principe wel. Met een adapter kunt u bijna iedere analoge telefoon gebruiken voor het bellen via VoIP. Gezien de kosten van de adapter en de extra werkzaamheden die nodig zijn om dit in te richten, raden wij deze manier van VoIP gebruiken echter af: het is namelijk voordeliger én handiger om speciale VoIP toestellen aan te schaffen.

Wat is nummerportering?

Nummerportering is het meenemen van uw huidige telefoonnummers naar een andere provider. Wij regelen dit voor u. Zeg nooit zelf vooraf uw abonnement op, de kans is dan aanwezig dat uw nummers komen te vervallen.

Kan ik mijn eigen telefoonnummer behouden?

Ja, u kunt uw huidige telefoonnummer blijven gebruiken. Middels nummerportering kunt u uw oude, vertrouwde telefonnummer meenemen naar uw nieuwe VoIP omgeving.

Mis je een vraag? Neem dan contact met ons op: wij helpen je graag!